Interjú Biliczki Anett üvegművésszel
Hogyan kezdtél el üvegművészettel foglalkozni? Hogyan találtál rá erre az anyagra?
Szakközépiskolai tanulmányaim során (Zichy Mihály Iparművészeti Szakközép Iskola, Kaposvár) volt szerencsém Zsigmond Géza üvegművésszel megismerkedni, aki ott tanította az érettségi utáni üvegművészképzésen tanulókat. Az ő hatására kezdtem el üveggel foglalkozni, és szabadon használhattam az üvegműhelyet. Az ő személyisége, az anyag iránti szeretete és elköteleződése motivált és inspirált engem, hogy a divattervező szakma helyett a MOME üvegszak felvételijére készüljek az érettségi elvégzését követően.
Jelenleg Dániában élsz és alkotsz. Hogyan kerültél ebbe az országba, és miként hat a művészetedre az ottani közeg?
Mindig vonzott a skandináv design és életstílus, ezért éltem a lehetőséggel és jelentkeztem 2011-ben egy mentorprogramra az egyik dán szabadiskolába, ahol volt lehetőség üveggel foglalkozni. Egy szemesztert töltöttem ott nemzetközi környezetben, Bornholm szigetén. A dán művészek sok esetben szabadabb, és ahogy én látom természetközelibb szemléletmóddal állnak hozzá az alkotáshoz. Ez különösen igaz az iparművészeti ágra. Én itt kaptam teret a saját hangom megtalálására.
Művészetedben milyen arányban vannak jelen a képzőművészeti és az iparművészeti célú tárgyak?
Legtöbb esetben 40 / 60 az arány. Van egy elindító gondolat – koncepció, amivel párhuzamosan történik az anyaggal való kísérletezés.
Milyen új irányok, technikák érdekelnek a művészeted terén? Mivel tervezel foglalkozni a jövőben?
A jövőben szeretnék többet foglalkozni installációkkal, és ahogy eddig is, minél többet szeretnék különböző technikák között szabadon mozogni. Jelenleg egy 2024-ben megrendezendő nagy csoportos kiállításra készülök, ahol egy dán település (Silkeborg) természeti adottságai, és maga a kiállítótér története a kiindulási pont.
Kérlek, mesélj a Természetes monokróm című kiállításon látható munkáidról, a Somoskő és a Last winter sorozat darabjairól! Milyen technikával készültek, és mit jelentenek számodra ezek az alkotások?
A Last Winter sorozatomban két technikát kombinálok, ahol a ’ pate de verre ’ francia kifejezés ami üvegpasztát és ennek gipszformába való olvasztását jelenti. Minden munka legalább kétszer, de inkább háromszor kerül a kemencébe, ahol különböző hőfokon olvasztom össze az üvegréteget. A Somoskő című munkáim alapját az extrudált üreges szerkezet adja, amit a bazalt orgonák struktúrája inspirált. Kézzel épített, mázazott és magas tűzön égetett kerámia.
Az interjút készítette I Révész Anna művészettörténész I 2022